Katrine Gislinge

Katrine Gislinge

Katrine Gislinge er uddannet ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Yale University, og hun har igennem de sidste tre årtier etableret sig som én af Skandinaviens førende og mest markante pianister, der med sin formidable udtryksvilje og exceptionelle indlevelse i musikken placerer sig som én af de absolut mest interessante kunstnere i Danmark.

Katrines repertoire spænder fra Bach til den allernyeste musik, og hun formår på en smuk og fascinerende måde at få sit personlige, følsomme spil til at give farve og ekstra dimensioner til hver eneste af klaver-repertoirets stilperioder.

I de seneste år har hun især markeret sig som en overlegen fortolker af Mozarts klaverkoncerter, og den foreløbige kulmination på dette kom i 2018, hvor hun – sammen med den svenske ”Stenhammer Quartet – på Alba Records udgav sine fortolkninger af tre af Mozarts klaverkoncerter, med strålende anmeldelser.

Dog er den allernyeste musik i de seneste år også blevet en naturlig del af hendes koncerter, og førende danske komponister som Per Nørgaard og ægtefællen Bent Sørensen har dedikeret værker til hende, som hun kaster sig over med samme dedikation som til det klassiske repertoire.

Sidstenævntes klaverkoncert uropførte hun med CPH Phil i november sidste år, og i 2018 modtog musikerparret desuden en P2-pris for albummet Mignon, indspillet med Laplands Kammerorkester og dirigenten John Storgård. Herudover har Katrine samarbejdet med musikere og dirigenter som Gidon Kremer og Kurt Sanderling, spillet på talrige europæiske festivaler og optrådt i bl.a. Carnegie Hall og Concertgebouw.

Hun har desuden et omfattende kammermusikvirke, bl.a. som fast medlem af “Den Danske Klavertrio”, og hendes karismatiske og vidende væsen har også kunnet opleves på skærmen i DR-pr.grammerne Den klassiske musikquiz, talentprogrammet Vidunderbørn, og Sommertogtet.

Selvsagt har Katrine siden 2019, oven i sine mange aktiviteter og et igangværende filosofistudie på KU, haft travlt som initiativtager og kunstnerisk leder af Frederiksberg Festspil, hvor hun fortsat i år faciliterer magiske møder mellem de klassiske kunstarter, dog altid med udgangspunkt i sit evige hjertebarn: Den klassiske musik.

Foto: Peter Christian Christensen