fbpx
Image Alt

Om festspillet

Musikalske kærlighedsfortællinger

Frederiksberg Festspil

Den Ulykkelige Kærlighed

Om Frederiksberg Festspil

Frederiksberg Festspil er et festspil dedikeret til klassisk musik i nye konstellationer. I mange år har festspildirektør Katrine Gislinge drømt om at skabe et festspil på Frederiksberg, hvor hun bor. Som anerkendt koncertpianist har hun selv deltaget i adskillige festivaler og festspil rundt om i verden og nydt den helt særligt inspirerende oplevelse det er at deltage i et festspil – både som publikum og optrædende.

For Katrine Gislinge er det relevant og vigtigt at fremme de klassiske kunstarter og give plads til at berige og berøre mennesker med musikken og poesien. Den 17. – 20. september 2020 lancerer hun derfor første udgave af Frederiksberg Festspil under temaet ”Den Ulykkelige Kærlighed”. Koncerterne i årets program kan opleves som en sammenhængende kringlet poetisk rejse ind i den umulige og forbudte kærlighed fra små intime øjeblikke til store overvældende musikalske fortællinger.

Årets festspil kunstnere

De udøvende klassiske musikere på Frederiksberg Festspil 2020 er alle internationalt anerkendte profiler og de iscenesættes i nye spændende møder med fremtrædende kunstnere fra andre genrer så der ved koncerterne inddrages både dans og oplæsning. Derudover aktiveres det klassiske vækstlag gennem masterclasses og åbne øvesessioner i samarbejde med Frederiksberg Musikhøjskole og Det kgl. danske Musikkonservatorium.

Årets optrædende festspils kunstnere er: Andreas Brantelid (cello), Cæcilie Norby (jazzsang), Teitur (sanger/sangskriver), Andrea Pellegrini (sang), Bjarke Mogensen (akkordeon), Louise Alenius (komponist), Pål Eide (piano), Lars Bjørnkjær (violin), Katrin Weisser (skuespiller), Anne Birgitte Feigenberg (skuespiller), Katrine Wiedemann (instruktør), Vita Andersen (forfatter), orkesteret Copenhagen Phil, musikere fra Danmarks Underholdningsorkester og selvfølgelig kunstneriske leder Katrine Gislinge (piano) selv.

Visionen

Det er en væsentlig del af at visionen bag Frederiksberg Festspil at åbne den klassiske musiks verden for nye målgrupper udover det traditionelle klassiske kernepublikum. Der findes allerede en del danske musikfestivaler for klassisk musik, men endnu ikke noget festspil, der bryder med de traditionelle genre afgrænsninger. Frederiksberg Festspils ønske er at lade genrerne spejle sig mere i hinanden – hele tiden med udgangspunkt i den klassiske musik, som er Katrine Gislinges hjerteblod.

Da festspillet har hjemme på Frederiksberg, har vi valgt at inddrage forskellige museer, kulturhuse, teatre og spillesteder i hele kommunen – både store sale som på Det kgl. danske Musikkonservatorium og små intime rum som på Frederiksbergmuséerne Bakkehuset og Møstings Hus. Vi ønsker at hele byen skal summe af liv og kultur i de 4 dage festspillet varer.

Partnere

Der skal lyde en stor tak til Frederiksberg Kommune, Frederiksbergfonden, Louis-Hansen Fonden, Det Obelske Familiefond, William Demant Fonden, Augustinus Fonden samt Knud Højgaard Fonden for at støtte Frederiksberg Festspil. Ligeledes vil vi gerne takke vores samarbejdspartnere Frederiksberg Kommune, Frederiksbergfonden, Copenhagen Phil, Betty Nansen Teatret, Danmarks Underholdningsorkester, Landbohøjskolen, Riddersalen Teater, Det kgl. danske Musikkonservatorium, Musikhøjskolen, Nordisk Russisk Musikforening, Haveselskabet og Vinhylden.

Vi glæder os til at byde publikum indenfor til 4 dage i kærlighedens tegn – både den ulykkelige og den forbudte.

Katrine Gislinge

I mange år har jeg drømt om at skabe en festival her på Frederiksberg, hvor jeg bor. Som koncertpianist har jeg deltaget i adskillige festivaler rundt om i verden, og det er en helt særlig inspirerende oplevelse at være på en festival – både som publikum og optrædende.

I 2019 lancerede jeg Frederiksberg Festspil med en enkelt dag i Møstings Hus. Den bestod af tre koncerter, hvor flere forskellige musikgenrer blandede sig. Det blev en vidunderlig dag, og jeg har sjældent set så fine tilbagemeldinger.

I 2020 udvides Frederiksberg Festspil til 4 dage, og i løbet af de næste par år vokser festivalen måske til 5-7 dage.

Der findes allerede en del forskellige festivaler – både klassiske musikfestivaler såvel som festivaler for jazz, rock, poesi og teater. Min idé er at prøve at lade genrerne spejle sig mere i hinanden. Hele tiden med udgangspunkt i den klassiske musik, som jo er den mit hjerte banker for, men ved at invitere poesien og andre genrer ind i mødet med den klassiske musik. Og lade dette møde foregå rundt på de forskellige museer, kulturhuse, teatre, spillesteder og kirker ude omkring på hele Frederiksberg.

Hvert år skal der være et kunstnerisk tema som de forskellige arrangementer skal indkredse. I år er temaet kærligheden – den ulykkelige og forbudte.

Frederiksberg Festspil foregår i en poetisk og intim atmosfære, hvor publikum hele tiden føler sig særligt indbudte. Selvom ambitionen er at vokse i størrelse år for år, så ønsker jeg at bevare en snert af musikalsk eventyrfortælling og værne om den kunstneriske idé, som hvert år skal omkranse hele festspillet.

Katrine Gislinge, pianist og kunstnerisk leder

2020
2020
Den første festival

Festival

Det første Frederiksberg Festspil i 2020 byder på ikke mindre end 14 forskellige arrangementer fordelt på 4 dage. Drømmen er at Frederiksberg Festspil med årene skal vokse sig stort, således at Frederiksberg hvert år i september måned - hvor alle teatre og orkestre indleder deres sæsoner - kommer til at emme af koncerter, optrædener og oplæsninger.
2019
2019
De første koncerter

Lancering

”I 2019 lancerede jeg ‘Day One’, der bestod af én enkelt festspilsdag i Møstings Hus. Vi afholdt tre koncerter, hvor flere forskellige musikgenrer blandede sig. Det blev en vidunderlig dag og jeg har sjældent modtaget så fine tilbagemeldinger.” - Katrine Gislinge