fbpx
19 sep 2020 kl. 14:00 - 16:00

ISJOMFRUEN & FEENS KYS

Det farlige begær
19 sep 2020 kl. 14:00 - 16:00

ISJOMFRUEN & FEENS KYS

DET FARLIGE BEGÆR

Venue

Møstings Hus

Andebakkesti 5, 2000 Frederiksberg

Program

HC Andersen
Isjomfruen (oplæsning + dans)

Carl Nielsen
2 fantasistykker opus 2, Romance og Humoresque

Igor Stravinsky
Divertimento fra Feens Kys – for violin og klaver 1934

Medvirkende

Pål Eide, piano
Lars Bjørnkjær, violin
Anne Birgitte Feigenberg, oplæsning
Femke Mølbach Slot, dans

Partner

Koncerten arrangeres i samarbejde med Nordisk-Russisk Musikforening

Køb billetter

H.C. Andersen og Stravinsky

Feens kys – det forbudte og farlige begær – Romantikkens Femmes fatale

I Isjomfruen af H.C. Andersen har vi en kold udgave af romantikkens femme fatale: Den farlige og forføreriske frister, Isjomfruen, som stjæler den unge hovedperson, Rudy.

Det er ikke blot ulykkelig kærlighed, men også farligt begær, der er temaet i Isjomfruen af H.C. Andersen. Vi følger den unge Rudy, som lever helt op til romantikkens idealer om naturens egen søn, i pagt med det sande og det smukke. Men naturen er måske ikke kun ren, men findes også i en farligere udgave, nemlig i skikkelse af Isjomfruen, der med sit kys besegler Rudys skæbne. Det er Kampen mellem det gode og det onde – ikke bare kultur og natur, men også imellem den gode og den onde natur og dermed også opgør med romantikkens dyrkelse af naturen som det sande og rene ideal. Tvetydigheden er til at tage og føle på og Freud ville have frydet sig over de undertrykte og ubevidste længsler.

Mange år senere komponerede Igor Stravinsky musik til balletten Feens kys, som er en koreografisk gendigtning af Isjomfruen.

Stravinsky var en virtuos komponist og kunne skrive musik i alle retninger. Som sin jævnaldrende kunstnerkollega, maleren Pablo Picasso, kastede han sig grådigt over alle stilarter og udførte dem bedre end de fleste.

Stravinsky vendte ofte blikket bagud og komponerede i ældre kollegers sprog. Men der er ikke tale om banale pasticher eller klicheer hos Stravinsky. I hans neoklassik f.eks. er der ingen tvivl om, at musikken er fuldstændig samtidig blot skrevet i en ældre stil. Hamrende overlegent og næsten flabet. Udover det oplagte, at være en hyldest til tidligere tiders musik, har brugen af ældre måder måske været både en form for forskning og også en art dekonstruktion. På sin vis har Stravinsky sparket godt og grundigt nedad på de musikalske skuldre, han stod på. Måske viste både Picasso og Stravinsky med deres overlegne behandling af ældre kunstneriske perioder, at man aldrig mere ville kunne vende tilbage til gamle tider og skrive eller male på den måde igen. En afsky overfor de kunstnere, der måtte ty til det sentimentale eller nostalgiske. På den måde har deres modernisme bestået i adskillige kunstneriske fadermord og punktummer og det har været deres form for nyskabelse. Skabelsen af nye verdener – de rigtigt moderne- overlader vi til f eks Schoenberg (og ham kommer vi til).

Heldigvis – i både Picasso og Stravinskys tilfælde – har den kunstneriske styrke og beherskelsen af teknikken været så overlegen og nødvendig, at stilarten forblev ligegyldig. Tilbage står værket – i et tidløst vacuum – med al sin energi og med en påtrængenhed, der ikke er til at komme udenom. Et oprør og en hyldest på en gang. Og et ønske om at sætte af og komme videre.

 

Lars Bjørnkjær, violin

Lars Bjørnkjær blev allerede som 13-årig på optaget på Det jyske Musikkonservatorium og fortsatte sidenhen studierne på blandt andet Juilliard School i New York.

Lars har optrådt som solist og kammermusiker siden han var helt ung, og selv om han måske godt kunne have valgt en mere omfattende solistisk karriere, blev det koncertmesterstillingen i Det kgl. Kapel der trak. Som koncertmester, har han i mere end 25 år kunne glæde publikum med sin naturlige autoritet og sin gyldne klang, hvis lige er svær at finde på disse breddegrader.

Lars har været initiativtager til adskillige festivaler og kurser rundt om i Danmark og er en stor inspirator for både yngre violinister og jævnaldrende kolleger, hvilket også gør ham til en eftertragtet gæste-koncertmester rundt omkring i Norden.

 

Pål Eide, pianist

Pål er en blændende norsk pianist, bosat lidt udenfor København. Pål har spillet klaver hele sit liv, er uddannet hos nogen af de dygtigste pædagoger i Norden og har suppleret med studier på Tjajkovskij konservatoriet i Moskva. Pål havde debut fra Det kgl.Danske Musikkonservatorium for over 20 år siden og har siden da levet et mere tilbagetrukket liv med sin familie. Men så, for et par år siden, fik Pål et stort gennembrud i sin karriere. Hans cd Grey clouds med store solo klaverværker, fik overvældende anmeldelser i flere internationale magasiner og det satte skub i koncerter og flere indspilninger. Siden da har Pål været en efterspurgt pianist, især i Danmark og Norge. Pål er beviset på, at der ikke findes nogen opskrift på at få en karriere som solopianist. Der er så utrolig mange tilfældigheder og parametre, der spiller ind. Kun en ting er sikkert: At du må øve dig på dit instrument, hver dag, med fokus og dedikation og helst skal have gjort det fra du er ganske lille. Når man hører Pål, er man ikke i tvivl om dette og han er en højt respekteret pianist kollega, som vi glæder os meget til at høre ved to koncerter på dette års festspil.

 

Anne Birgitte Lind Feigenberg, skuespiller

Anne Birgitte har siden hun blev færdiguddannet fra skuespillerskolen ved Odense teater i 2000 medvirket i utallige danske film og tv-serier. De fleste vil genkende denne dragende smukke skuespiller fra blandt andet Rejseholdet eller Livvagterne. Anne Birgitte spillede hovedrollen i spillefilmen Det stille ydre fra 2005. Derudover har Anne Birgitte også medvirket i adskillige teateropsætninger på Det kgl. Teater. Hendes åbne sind og alsidighed har bragt hende ud i alle kroge af skuespillerfaget. Udover at være skuespiller arbejder Anne Birgitte også som coach og terapeut. Vi glæder os til at høre hende læse blandt andet Isjomfruen af H.C. Andersen ved dette års festspil.

 

Femke Mølbach Slot, balletdanser

Femke er uddannet danser fra Det kongelige Teaters balletskole. Hun blev i 1997 ansat som korpsdanser og i 2007 blev hun udnævnt som solist.

Hendes overvældende talent og dragende udstråling har blandt andet givet hende vigtige roller som Julie i Neumeiers opsætning af Romeo og Julie, Gulnar i Abdallah, for bare at nævne nogle få.

Femke har medvirket i adskillige film og andre eksperimenterende projekter og drager med sin unikke karisma nye balletelskere til. Vi er glade for at Femke kommer og drysser tryllestøv ud over vores festspil.